Zločiny kampaní aneb proč vznikají bizáry
Ve videích lezou z popelnice, zpívají rádoby popové popěvky, neuvědomují si dvojsmysly, které píší na plakáty nebo je naopak hojně používají. Kandidáti pravidelně při komunálních volbách (nejen) spustí stavidla a protrhnou hráze bizáru. Sociální sítě ho jsou plné. Sdílí se, posílá dál, protože se mu smějeme. Občas skutečně pobaví, často je ale spíš k pláči. Budí emoce. Proč vzniká?
Kdokoliv, kdo se podílel na kampani musí potvrdit, že na volebních štábech má názor každý. Terčem těchto názorů bývá v první řadě grafika (plakáty a fotografie) a samozřejmě i reklamní texty (slogany, claimy). Viníkem je naše základní vzdělání.
Každý z nás měl přece ve škole malování, takže musí rozumět grafice. Každý něco někdy napsal, za nás se ty hodiny jmenovaly sloh, takže může kvalifikovaně komentovat jakýkoliv text. Jenže akorát, že vůbec. Každý sice můžeme mít nějaký pocit, ale obvykle tyhle názory nevedou k funkční grafice, o textu nemluvě. Jen si vzpomeňte, jak to dopadlo, když každý z nás začal tvořit ve wordu a jak dlouho nám trvalo pochopit, že na každém diplomu nemusí být vidět všechny fonty, které máme, ani že to není zkouška dovedností v programu Corel či Malování.
Přesto jsou mnozí kandidáti neústupní a rádi do tvůrčího procesu vstupují. Kolik hodin strávili fotografové vysvětlováním kandidátům, že na fotce jsou skutečně oni? Kolik zbytečných hodin proseděli DTP operátoři u počítačů, aby nadpis umístili tam, kam si kandidát přeje?
Kreativa by měla přinést čitelnost a rozpoznatelnost komunikace.
Zkrátka a dobře, volič by měl velmi rychle rozeznat, že jde o sdělení – vizuál – Vaší kandidátky. Měla by přilákat a její podoba by měla být taková, aby nerušila ve čtení a rychlém vstřebání toho, co vysíláte.
Ne, tohle není stížnost, ale pouhé konstatování, že o těchto věcech zpravidla na komunální úrovni rozhodují lidé, kteří se často bez odborného zázemí a zkušenosti snaží dosáhnout toho nejlepšího výsledku. Věnují tomu obvykle hodiny a hodiny pozornosti, protože protože to jsou právě oni, kdo jde s kůží na trh. Kandidáti jsou také často ponořeni do své agendy a chybí jim pohled dalšího člověka. Proto je zapotřebí věřit profesionálům, kteří vnesou do kampaně svůj cenný nadhled a ze složitého volebního programu vytvoří rázem jasný a poutavý slogan. Nebo si o kampaních něco přečtěte, než se do toho pustíte.
Jaroslav Poláček
volební manažer
Zajímá vás, jak vyhrát komunální volby? 🏆 „Volby v kapse“ vám ukáže, jak na to! Přečtěte si příběhy úspěchu a naučte se od nejlepších. Nově s poštovným zdarma.
Jediná kniha na trhu, která poradí, jak se „to“ vlastně dělá a na co se máte soustředit, abyste měli volby v kapse. 😊
Views: 79