fbpx

Klaus ve sluchátku aneb jak ODS zabila telemarketing v kampaních

Klaus ve sluchátku aneb jak ODS zabila telemarketing v kampaních

3. 5. 2024 Kampaně Příběhy voleb 0

„Dobrý den, u telefonu Václav Klaus. Omlouvám se, že vstupuji do Vašeho domova…“

Psal se rok 2002, volby byly ve znamení souboje ODS a ČSSD. Do Poslanecké sněmovny se probojovaly 4 uskupení a nechybělo mnoho a byly by jen tři. Ve vyhrocené atmosféře sáhla ODS po telemarketingu, který dosud nebyl v takové míře použit. A od té doby také ne. Šéf ODS totiž na dlouhou dobu zarámoval všechny pokusy nasadit telefonní kampaň dotazem, zda to bude „jako Klaus v roce 2002“ a v tomto odkazu není vůbec nic pozitivního.

Telefonát, tedy spíš puštění relativně krátké nahrávky Václava Klause, měl zaznít v milionu a půl domácností a tak nějak se stalo, že nahrávka musela zaznít celá. Ano, i když jste tehdejšímu lídrovi ODS práskli telefonem, nestačilo to. „Dokud páska s volebním proslovem neskončí, je linka zablokovaná. V neděli zazvonil předvolební telefon ve dvaceti tisících domácnostech, v pondělí jich občanští demokraté obvolali desetkrát víc,“ psali tehdy na Idnes.

Diplomaticky řečeno, reakce nebyly pozitivní. Ostrá kritika zablokovala na dvacet let jakékoliv vážně míněné pokusy spustit telemarketing v českém prostředí. O změnu se v roce 2013 pokusila TOP 09. Opakovaně používala telefonní kampaně pro aktivizaci svých voličů a podporovatelů, ale šlo spíše o tisíce, ne statisíce hovorů. Zkušenosti získala z profesionálních center, ale i z menších akcí, na které využívala své improvizované call centrum v Celostátní kanceláři.

Helena Langšádlová v kampani 2013 , foto TOP 09

Je telemarketing a priori škodlivý nebo neúčinný?

Není. Telemarketing je nedílnou součástí kampaní ve Spojených státech. Tam je dokonce základní součástí práce s dobrovolníky a když chcete pomoci s kampaní, pravděpodobně skončíte právě u telefonu. Mnohé firmy ho považují za základní nástroj komunikace se zákazníky.

Jen opravdu nevypadá tak, jak si ho před dvaceti lety představili v ODS. Telemarketing má kouzlo přímé komunikace. Je riskantní v tom, že vstupuje do osobního prostoru recipienta, takže může působit invazivně.

Jde o to kdo volá a jak volá, tedy zda to umí. To, že si teď zrovna Vy říkáte, že byste takový hovor rychle ukončili, neznamená, že byste zavěsili třeba kdyby se druhém konci ozvala známá osobnost – živá, nikoliv z nahrávky. Zajímavé je, že cena provedeného aktivního oslovení (tzn. že se člověk s telefonistou bavil) spočítaná z několika tisícového vzorku byla 8 korun, což je poměrně málo.

Markéta Pekarová Adamová v kampani v roce 2014, foto: archiv autora

Do telefonní kampaně můžete zapojit nejen známé osobnosti, ale i dobrovolníky, a tím ušetřit významné náklady. Telefonování se dramaticky zlevnilo, bohužel se zase zkomplikovala cesta k databázím čísel. Přesto je telemarketing cenný nástroj – své by o tom mohli vyprávět kandidáti, kterým vítězství uteklo o pár desítek hlasů. Třeba to byly hlasy od těch lidí, u kterých měli jistou podporu, jen jim nepřipomněli, že k volbám se jde právě tento víkend.

Jaroslav Poláček
volební manažer


„Zajímá vás, jak vyhrát komunální volby? 🏆 ‚Volby v kapse‘ vám ukáže, jak na to! Přečtěte si příběhy úspěchu a naučte se od nejlepších. Nově s poštovným zdarma. „


Jediná kniha na trhu, která poradí, jak se „to“ vlastně dělá a na co se máte soustředit, abyste měli volby v kapse. 😊