fbpx

Volby v kapse

Pomáháme lidem, kteří se rozhodli jít do voleb, kandidovat a změnit své okolí.  Přesně pro ně jsme napsali srozumitelného průvodce po kampaních. Jedinou knihu na trhu, která poradí, jak se „to“ vlastně dělá a na co se máte soustředit, abyste měli volby v kapse. 😊

U nás máte poštovné grátis a i s věnováním nezaplatíte víc než 249 korun. Nekupujte zajíce v pytli, koukněte se na podrobný obsah a přečtěte si ukázku. Nebo si projděte vybrané postřehy k volebním kampaním. Chcete platit kartou a využít služeb zavedeného e-shopu? Zkuste Kosmas.cz.

Protože tuhle práci děláme už dlouho, mohli jsme do knížky vepsat hodně  praktických příkladů:

  • Jak správně načasovat kampaň
  • Jak připravit strategii a techniku
  • Jaké doručit své poselství voliči
  • Funkční rady k sestavení rozpočtu včetně fundraisingu
  • Koho vzít do volebního týmu
  • Jaké zákony potřebujete znát

Současné nastavení termínů voleb v České republice už nedělí roky na nevolební a volební, ale spíše na ty supervolební a volební. Přestože volíme každý rok a mnohdy i vícekrát, neexistuje žádná kniha, která by byla pro kandidáty srozumitelným průvodcem po volbách.


Čtenáři o knize

Přečetl jsem Volby v kapse po částech a potom ještě vcelku a musím říct, že mi ideálně zapadly do mých zkušeností s poslední volební kampaní.

Na několika místech jsem měl dojem, jako byste popisoval tu naši chaotickou situaci, ale to bude zřejmě tím, že se tyhle věci opakují, nejspíš pořád dokola.

Už dřív jsem přečetl knihy, které měly k politikému marktingu vědecký přístup, který mi vyhovoval. Nicméně až teď jsem si uvědomil, že takto podané informace jsou pro praxi někdy poněkud těžkopádné a že to řadu lidí vůbec nezajímá. Takže s takovými Volbami v kapse v kapse člověk například může připravit seznam a harmonogram kroků, které je třeba podniknout, aniž by ostatní mátl nějakými odkazy na studie a podobně.

Ke knížce se budu vracet a určitě s ní budu pracovat. Upřímně, nečekal jsem něco takhle praktického, ale je jasné, že jsem právě něco takového potřeboval. Jenom jsem o tom nevěděl.“

Děkuju.“

Michal Prokop


Obsah

Ukázka

Specifika kampaní

Postřehy z kampaní

Hodně peněz na kampaň neznamená vždy vítězství. Astronomické sumy například v roce 2010 nezajistily vládní angažmá sociální demokracii, byť kampaň vyhrála, a miliardář Babiš také nezvítězil ve volbách 2021, i když už šlo o volby regulované a výše nákladů byla nastavena na maximálně devadesát milionů korun.
Když volič vchází do volební místnosti, měl by být schopen vybavit si příběh. Číslo kandidátky si nepamatuje nikdy nikdo. Pokud takováhle zkratka (kandidát – příběh) existuje, je vyšší pravděpodobnost, že volič, který patří mezi ty méně rozhodnuté, zvolí Vás. Jednoduše proto, že se mu vryla do paměti a že mu připadá „známá”, tedy důvěryhodná.
Známe to z reklamy, která je všude kolem nás. Víme, že škodovka je to české auto, které je clever, víme, že AirBank je ta banka, kterou můžeme mít rádi, a že díky Coca-Cole máme Vánoce plné červených kamionů a vousatých a pupkatých Santů. Tyhle značky investovaly neuvěřitelné množství peněz do toho, aby se nám v souvislosti s nimi vybavil nějaký konkrétní příběh a moc dobře vědí, proč to dělají.
Psaní reklamních textů není snadná disciplína. Dost se to totiž liší od psaní třeba beletrie. Dokonce samotní profesionálové od reklamy mívají problém s psaním literárních textů a naopak. Proč? Protože prodat sunar (nebo politika) není jako provdat Annu Kareninu.
Když stojíte na ulici nebo někoho potkáte v hospodě, nemůžete počítat s tím, že Vás bude pět minut soustředěně poslouchat. Máte pár sekund, ve kterých musíte říct to nejdůležitější. “Jmenuji se Jaroslav a kandiduji na starostu, protože v našem městě už vážně nejde zaparkovat a já nechci, abychom rotovali kolem svých domů při parkování jako v Praze.“ 
Každá volební kampaň se odehrává na hypotetické trase maratonu. Na trať vstupujete nejen Vy, ale i Vaši protivníci a konkurenti. Jedním z prvních kroků, který můžete udělat je, že si vypíšete výčet těch, kteří společně s Vámi obouvají tretry a pokusíte se odhadnout jejich sílu, ale i pozici směrem k Vaší kandidátce.
Rozpočet je strategický dokument, který Vám pomůže orientovat se v tom, jakou kampaň vlastně děláte. Pomůže zabránit situaci, kdy zjistíte, že došly peníze, které potřebujete na horkou fázi kampaně. Rozpočet bez obalu ukazuje, čemu přikládáte v kampani důležitost.
Program je něco jako autolékárnička pro řidiče. S největší pravděpodobností jí nikdy nebude muset vyndat z kufru, ale kdyby jo, ale nebyla tam, bude to průšvih.

Jak to bylo?

Nápad napsat manuál na volby se narodil v roce 2020. Chtěl jsem vytvořit něco, co by bylo použitelné pro kohokoliv, kdo chce spáchat kampaň a začít na dobrém základu. Nakonec to odnesli hlavně kamarádi a kolegové, kteří se na knížce podepsali a kterým tímto chci poděkovat.

Grafika je od SHADE Design by Slepcoff. S knížkou mi pomohli všichni z PRodukujeme. Kateřina Kornetová se podepsala na názvu. Lenka Chlubnová přidala pár svěžích vět tam, kde jsem byl smrtelně nudný. Eva zase zanášela pekelné korektury, některé opakovaně. Odnesla si taky podrážděné reakce unaveného autora, který řešil 9 kampaní a jednu knihu, což od začátku nechtěl. To také platí také pro mou rodinu, která si ten „proces“ taky prožila. Korektury řešila Regina a nebylo to snadné. Pro ni jako profíka a pro mě jako autora s pocitem studu. Nakonec mi dala svůj román. Poděkovat se také patří Nakladatelství Práh, které nakonec knihu dalo do prodeje. Všem, kteří četli různé části v různých dobách, děkuji za konzultace, rady a připomínky. Prosím nenadávejte mi, určitě druhé vydání bude lepší.

V roce 2001 jsem se stal členem prvního volebního štábu Čtyřkoalice. Prošel jsem si tu cestu od eléva až po manažera s odpovědností za desetimilionové kampaně. Své zkušenosti pravidelně opakuji na školeních a konzultacích, byl bych rád, kdyby takhle „rukověť“ přispěla k tomu, aby tu bylo víc profesionálních a férovějších kampaní. Cítím vděk vůči všem lidem, které jsem v kampaních potkal, kteří mi dali šanci tuhle práci dělat. Je to totiž neskutečně zábavná práce. Takže poslední díky patří Miroslav Kalousek, kterému jsme léta přezdívali „sluníčko“. A víc drbů Vám neřeknu!

Teď už víte všechno. Od téhle knížky Vás dělí jen jedno kliknutí.


Views: 929