Desatero budoucího kandidáta
Měl/a bys jít do politiky, Ty to tam provětráš!
Hledám na komunálky zajímavé tváře a Ty bys byl/a ozdoba naší kandidátky.
Naše politická strana hledá kandidáta na senátora/senátorku a myslíme si, že Ty jsi kandidát, který to může vyhrát.
Pokud jste tyto věty už někdy slyšeli, možná opravdu politickou karieru zvažujete. Je to příjemný pocit, když ve Vás někdo věří. Stojí za Vámi celé osazenstvo hospody nebo Vás přemlouvá celostátní strana, abyste zachránil demokracii v senátním obvodu, protože jen Vy jste ten nejlepší. Než ale vzlétnete do idealistických výšin politického života, přečtěte si pár reálných tipů, které se objevují u každé kampaně.
Ať už zvažujete kandidaturu v přední linii komunálních, krajských či dokonce parlamentních voleb nebo budete bojovat sám za sebe v senátní či prezidentské kampani, čeká Vás spousta výzev, které jste ze začátku možná vůbec nečekali. Proto jsme sepsali praktické desatero, se kterým by měl každý kandidát počítat, když do víru kampaně vstupuje.
Ve volbách potřebujete
Lidský příběh
Každý kandidát či hnutí potřebuje „teplý lidský příběh“ zdůvodňující kandidaturu. Proč teď? Co se stalo? Co Vás donutilo odsunout dosavadní práci, volný čas a rodinu na druhou kolej a zašpinit si ruce politikou? Navazuje to i na program, který nabízíte. Na změnu nebo řešení, které dokážete zrealizovat jen Vy.
Jednoduchý název (v případě volební strany)
Jednoduchý a zároveň zapamatovatelný název, který přesně vystihne, kdo jste a jaké máte úmysly, ale zároveň je krátký nebo úderný. Ve výsledku to může být i zkratka. Všichni známe hnutí ANO, které reprezentuje dlouhý název Aliance nespokojených občanů 2011. Celé jméno strany Andreje Babiše už dnes rozklíčuje málokdo. Ale když vzniklo, znal ho každý. Postupně se zkratka ANO sama o sobě stala názvem. A tak by to mělo být i s Vaší stranou.
Výrazný symbol
Ať jste samostatný kandidát nebo strana, je důležité, aby si Vás dokázali lidé s něčím spojit. V posledních prezidentských volbách to byla flanelová košile, v těch prvních punkový kohout. Hnutí ANO mělo bílé košile nebo telefon na Babiše. Václav Havel srdíčko, krátké kalhoty a véčko. Co se stane tím Vaším symbolem, záleží na Vás. Je dost možné, že vznikne nedopatřením. Tím pádem může být autenticita nechtěného ještě silnější. Anebo se taky může obrátit proti Vám.
Fotogenický úsměv
Uvěřitelný, přátelský, vlídný a taky sexy úsměv je nutnost pro velkoplošnou reklamu a plakáty, na kterých bude zobrazen Váš obličej. Pokud americký úsměv nevlastníte, může Vás volič nechtěně vnímat jako příliš vážného, nevrlého, nepříjemného politika, který vlastně vůbec nemá rád lidi. Celkově by vizuály měly pozornost přitahovat a být co možná nejjednodušší. Aby se na ně příjemně dívalo. Úsměv si nepleťte s výsměchem, nebo šklebem. A nezapomeňte, že úsměv se nehodí do všech situací.
Finance na kampaň
Volební kampaň něco stojí. Objem výdajů samozřejmě závisí na typu voleb a velikosti volebního obvodu. V komunálních volbách na vesnici nebudou náklady tak závratné jako pro volby prezidentské. Pokud ale stojíte v čele kandidátky nebo jako samostatný kandidát do Senátu, bude nutné kampaň pokrýt i z vlastní kapsy. Protože pokud do své kandidatury nejste ochotni investovat Vy sami, proč by měli sponzoři?
Silnou komunitu
Nejcennější pomoc v kampani je vždy od známých, rodiny a nadšenců, které dokážete strhnout svým šarmem nebo oním silným lidským příběhem. Tito dobrovolníci sice nebudou k dispozici 8-12 hodin denně, ale budou to srdcaři, kterým nevadí zdarma roznést letáky do schránek nebo s Vámi obejít dům od domu s mobilizací voličů. Na rozdíl od placených hostesek jsou mnohem důvěryhodnější a přesvědčivější.
Domácího mazlíčka
Chcete zvýšit dosah na sociálních sítích? Vyfoťte si rodinnou fotku s pejskem. Nebo i bez rodiny. Hlavně ať jste tam Vy a pes. Všichni chceme stejně vidět jen toho roztomilého pejska. Pokud se on za Vás zaručí, možná Vás budou lidi volit.
Časovou investici
Volební kampaň je náročná. Fyzicky, mentálně, finančně a hlavně časově. Pokud chcete ušetřit na propagaci, budete ji muset vykompenzovat svým časem mezi lidmi. A propagovat se sám z očí do očí. V horké fázi to budou celé dny, státní svátky, víkendy i večery.
Silný žaludek
Tento bod souvisí především se sociálními sítěmi. Platí na malém městě stejně jako na celostátní úrovni. Vždycky se najde někdo, komu budete vadit a zvolí ta nejhnusnější slova, aby Vám ublížil. Buď si na to zvyknete, nebo přestanete komentáře na sociálních sítích číst.
Pokoru
Nejúspěšnější kandidáti jsou většinou také ti, co si nechají poradit. Nebuďte stratég, grafik, textař, fotograf a mistr světa v čemkoli. Sice je to Vaše kampaň, ale političtí marketéři mají odstup a rozhodují na základě výzkumů a zkušeností. Zamítnete na plakátu fotku, protože se nelíbí Vaší mamince? Váš volební manažer ji ale vybral záměrně pro cílovou skupinu voličů, do které třeba maminka nepatří. Maminčin hlas máte i tak jistý. Ale co ostatních?
Naše desatero můžete použít jako TO-DO list a až budete mít splněny všechny kolonky, jste ideální kandidát se silnou šancí na výhru. Pokud si pořád nejste jistí nebo Vám pár bodů chybí, rádi Vám poradíme nebo pohlídáme, aby Vám kampaň vyšla.
Další tipy jak úspěšně kandidovat jsme sepsali do knihy Volby v kapse. A vleze se Vám i do té kapsy 😉
Views: 72