Prezidentské volby na Slovensku

Prezidentské volby na Slovensku

5. 2. 2020 Kampaně 0
Marketing a média 2019/4

Volební výsledek Zuzany Čaputové ovlivnil Robert Fico a Robert Mistrík.
Ten první jí otevřel téma nezávislosti ústavních soudců a vysvětlil Slovákům, že prezident má pravomoce, které se mohou dotknout každého. Robert Mistrík, její prezidentský konkurent oslovující stejné voliče, zase pomohl tím, že tři týdny před prvním kolem odstoupil – následující průzkum ji vyšvihl na první příčku a cesta na hrad nabrala reálný základ.
 Základem ale bylo něco úplně jiného. Jak trefně poznamenal Otto Eibl z Masarykovy univerzity, autentická liberálka byla víc než křečovitý katolík, za kterého se vydával její protikandidát Maroš Šefčovič. Zuzana Čaputová nabídla naději. Naději, že na Slovensku se může odehrát změna, kterou po tragické smrti Jána Kuciaka a Martiny Kušnírové chce stále víc lidí. Navíc měla za sebou vlastní, autentický příběh celoživotního zápasu proti zkorumpované moci. A její nabídka byla evidentně důvěryhodná. Z jiné strany voliče motivoval i strach z extrémisty Kotleby nebo Štefana Harabina.
 Slovenská kampaň ukázala na minimálně dvě novinky. Analytik Luboš Konečný poukázal na význam internetového vysílání debat na začátku roku. Zatímco v posledních volbách byly dominantní debaty v televizi, letos bylo možné sledovat řadu diskusí přes sociální sítě a podle Konečného mělo přesvědčivé vystupování Zuzany Čaputové vliv na vývoj preferencí a posléze i rozhodnutí Roberta Mistríka odstoupit z voleb.
 Kampaň navíc ve finále (ale až ve finále) získávala masivní podporu drobných dárců, dříve, na začátku kampaně, pak byla klíčová podpora dárců, kteří se rekrutovali zejména z řad Progresivního Slovenska. Tato strana věnovala kandidátce téměř pět milionů korun. Co si z toho vzít?
Slovensko se spojilo, tedy ta část, která hledala společnou řeč skoro deset let. Trvalo to, ale tím to nekončí. Slováky stejně jako nás čekají evropské volby a efekt Čaputová se může (opět) projevit už na konci května.

Psáno pro Marketing & Média, duben 2019