Deník volebního manažera
Stříháme metr. Napadlo mě to ráno ve sprše. Do voleb je asi měsíc. Vrcholí tzv. produkční fáze, což znamená, že teď vše opravdu jede naplno. Období krátkých nocí, drnčících telefonátů a vypjatých emocí. Budu sem o tom psát. Stručně, deníkově. Upřímně, nebudu mít čas dělat z toho slohové cvičení. Chci napsat každý den, občas natočím video, občas pošlu fotku.
Důvod? Osobní (vedle grafomanie kombinované s vlastní ješitností) je snaha, dát těmto dnům větší řád. Chci-li mezi šestou a sedmou napsat pár slov, uzavřít den a těšit se na zítřek. Profesní důvod spočívá v příležitosti dát ostatním nahlédnout do příprav kampaně. Třeba se tyhle zkušenosti budou hodit těm, které kampaň čeká třeba za dva roky (budou komunální volby).
Tiše doufám, že to vydržím déle než týden.
1. volební den a den do konce voleb, pátek 20. 9.
By se Vám mohlo zdát, že to kampaň skončila, ale NE to byste se hodně spletli. Je deset ráno, odešlo několik set SMS, vyřešil jsem problém s fakturací u systému rozesílání zpráv. Podle průzkumů máme pořád asi 3 % nerozhodnutých voličů. Spousta lidí jít volit dnes a zítra prostě zapomene. Takže telefon do ruky, ale já jdu do lesa. Myslím, že si to zasloužím. Zítra totiž začíná, věřím, že i pro naše klienty druhé kolo. Spouští se výroba, nesmí se na nic zapomenout, protože čas je drahý a neúprosný. Pro volební manažer to prostě dneškem nekončí. Čeká nás účtování, řešení fuck-upů a lídry čeká vyjednávání a finální hra o to, kdo bude rozhodovat. Jděte volit, ju?
2 dny do voleb, čtvrtek 19. 9.
Dnešek je neobvyklé bezvětří. Dopoledne ve znamení posílání vysoušečů do Jeseníků. Zálohové platby pro distribuci. A nákup náhradních dílů pro notebook. Vyladili jsme SMS a já si KONEČNĚ mohl na na krásných 6 hodin sednou k Make a udělat první redakční systém i se zapojením AI. Radost.
3 dny do voleb, středa 18. 9.
Od rána mi tu jede akce Vysoušeče pro Jeseník. Jeden sehnal Pavel Severa, další má Tomáš Třetina, TOPka poslala výzvu všem členům. Jsem zvědav, kolik se toho sejde.
Spouštíme poslední videa, řeším účtování kampaní a ráno jsme přesto našli čas na webinář Behavia a debatu o měření spotů. A možná zlepšíme svou metodiku. Krizová komunikace ve spojení s povodněmi vede k řadě úvah, jak se zachovají voliči v oblastech postižených oblastech. Hezké téma na diplomku.
Poslední online porada a poslední změny rozpočtů, definujeme klíčové oblasti, posilujeme rozpočty. Hele, on to někdo čte, díky, bratranče.
4 dnů do voleb, úterý 17. 9.
Tak Adam Kubný zavedl do politického marketingu novou zkratku. Na Opavsku se D2D mění na W2W. Nemaje pramice, definitivně rušíme kontaktní kampaň. Thymolínové úsměvy nahradily cesty do supermarketů, práce s lopatou a hrablem. Úterý, den jednání volebních štábů, je také poznamenané blížícím se termínem voleb. Ze čtyř jednání jsou dvě, protože řešíme věci tak jak přijdou. Koncentrace netřeba, PRodukujeme. V mailech převládají informace k fakturacím. Na VZP nám schválili projekt Lékošmejdi a už se těším až se do toho pustíme.
Volební statistika: 46 odeslaných, tři porady.
5 dnů do voleb, pondělí 16. 9.
Krizová komunikace bude tématem těchto dnů. Na Opavsku se rozhořel souboj primátor versus senátor. Vydali jsme tiskovou zprávu o nasazení AI do kampaní a odešly emaily účastníkům našeho školení. Aktualizuji GoToVote materiály a kontroluji (jako každé pondělí a středu) utrácení v online rozpočtech, což souvisí se změnami strategie a reakcemi na aktuální vývoj. Kolegyně řeší sociální sítě a pro mnohé zásadní část kampaně – očekávání výsledků voleb. Pondělí je také dnem pravidelné porady firmy. Nové projekty nechávám sepsané v Obsidianu. Teď máme jen jeden úkol.
6 dnů do voleb, neděle 15. 9.
Den ve znamení krizové komunikace. Volby, co volby je to stejné – týden před volbami se něco semele a rozhodnutí v tento čas bývají kruciální. U Tomáše Třetiny před pár lety to byl útok starosty Znojma s využitím tématu uprchlíci. Herbert Pavera před šesti lety vyhrál cenu starosta roku (BTW v Bolaticích má opravdu neuvěřitelnou podporu), teď tu máme povodně. Mění se texty posledních inzerátů. Deadliny se zdají poněkud gumové, ale časové rezervy mají taky své hranice. Voda na Opavsku má teprve kulminovat. Sepsal jsem plán posledního týdne pro kandidáty SPOLU pro Liberecký kraj. Stejně je neuvěřitelné, že mohou kandidovat dvě koalice s takřka stejným názvem. Ten zákon novelizaci potřebuje.
7 dnů do voleb, sobota 14. 9.
Sobota. Taky máte tenhle den nejraději? Počet odeslaných konverzací spadl na polovinu, je čas vyřešit resty minulého týdne. Přesto se nenudím – musím zkontrolovat čtyřstránkovou inzerci do Opavy, vyřešit faktury a zamyslet se nad rozpočtem a trochu povzbudit dlužníky, aby začali platit. Dnes mám jedno téma – byrokracie. Víte, ono se to nezdá, ale množství papírování vnímáte jinak zejména, když kandidujete sami bez opory ve straně a jejich lidech, kteří profesionálně a včas vykazují to, co mají. Seznamy dárců jsou tématem příštího týdne a není to úplně jednoduché, byť nepochybně správné. Každý by měl vědět, kdo mu platí kampaň, ale na otevřený účet Vám může poslat peníze kdokoliv. A vy musíte prostě u každého dárce zveřejnit datum narození. V té souvislosti je velkou pomocí volební průvodce, přehledná rukověť od Jana Outlého. Díky za to.
8 dnů do voleb, pátek 13. 9.
Ano, už je toho hodně, ale takže to dnes ošidím záznamem z Facebooku.
A než jsem řekl „volbyzatejden“, tak PRodukujeme:
- kompletní zadání na úpravu grafiky volebních novin
- text pro finální video
- rozhovor s kandidátem
- úprava tiskové zprávy z akce
- komunikace se třemi klienty
- příprava scénáře posledního týdne
- konzultace nad zveřejněním evidence dárců
- finále na FB a úpravy rozpočtu je taková srandička…
a venku tak hezky a romanticky prší, že by si jeden natočil video, sedl do kavárny a četl Dostojevského.
Velkou radost mi udělala zpětná vazba od jednoho z účastníků našeho školení. Odpoledne smolím texty a další scénáře videí na závěr.
9 dnů do voleb, čtvrtek 12. 9.
Devět dnů před volbami přichází krize. Včerejší zprávy o počasí znamenají jednoduchou logiku – povodně budou tématem pro nerozhodnuté voliče. Pomohou všem, kteří mají exekutivní pravomoc, protože prostě teď budou vidět. Vstávám po šesté, od osmi píši tiskové prohlášení a chystáme se na mimořádné volební štáby. Po osmi hodinách přednášení a volebních štábech nevypadám úplně svěže. Říkali někteří.
Večer finalizujeme nabídku natáčení videí pro TUL. Co je TUL? Si to najděte.
10 dnů do voleb, středa 11. 9.
Hurá do Prahy. Mater urbium. Ráno emaily, v poledne konzultace nad novými projekty. Hlava plná informací a pádím na školení do Entry na školení, které organizujeme. Dušan Kalášek je ve skvělé formě a já si zapaluji cigaretu. Njn, já vím, ale je to tak.
Nakonec musím mezi paneláky vyřídit další poradu k online reklamě, sednout na autobus a shánět tisk certifikátů na zítřek. Pokud se ptáte proč, důvod je prostý. Vytiskl jsem je oboustranně a by někteří frekventanti mohli vnímat jako problém.
Den je dlouhý, večer řešíme zveřejnění videí a noční poradu nad rozpočty. Tuhle část práce nemám rád. Nakonec ale na Vinohradech objevuji vinárnu s dobrým vínem, jejíž název Vám neprozradím. Jednak si ho nepamatuji a druhak byste mi tam chodili. Možná ji najdete v mých recenzích na Google Maps.
11 dnů do voleb, úterý 10. 9.
Patero setkání. Úterý je den, kdy jednají volební štáby, zadávají se úkoly, řeší problémy. Pět je hodně. Pracovní doba od sedmi do sedmi je taky „hodně“. Hlavu vyčistilo plavání odpoledne a výborné jehněčí nastartovalo večer, odpadl jsem po sedmé hodině jako nemluvně. Přesto mám jednu perličku – večer mě doma čekaly volební lístky a připomínka, že devadesátky jsou pořád s námi. Obludárium (nic osobního) či ksichtník je forma letáku, který všichni známe od prvních svobodných voleb – opravdu si vybíráme kandidáty podle povolání a fotografie 2×2 cm? Diskutujme!
Statistiku dnes dávat nebudu maily se překlopily do telefonních hovorů.
12 dnů do voleb, pondělí 9. 9.
Ta rychlá podzimní kampaň nezaskočila jen některé volební štáby, ale i novináře, soudím z množství dotazů, které obvykle chodí o 14 dnů dříve. Dodělali jsme poslední reklamy, zadali do tisku podklady pro druhé kolo. Přiblížil se také termín naformulování podkladů pro fázi kampaně, pro, kterou máme hezký český název Go To Vote. Píšeme SMS, maily, formulujeme poslední výzvy a debatujeme o tom, co má být vyvrcholením kampaně. Protože, a dnes bude moudro, chcete být vidět v posledním týdnu, protože být na očích znamená větší šanci pro nerozhodnuté. Možná jsem to už psal, ale výroba letáků, plakátů a přelepek holt musí běžet před volbami, takže každý kandidát do Senátu hraje loterii o 2. kolo. A to mají zítra vyjít kurzy na volby. Vsadíte si?
13 dnů do voleb, neděle 8. 9.
Neděle. Dnes ráno mě napadlo udělat krátký spot z těch desítek setkání, která v kampani zažíváme a máme. No a je večer a já ho mám hotový. Neděle byla zasvěcená rozhovorům a debatám. A dceři. ta šla dnes poprvé do tanečních.
14 dnů do voleb, sobota 7. 9.
Čelím tomu dotazu každé volby. Přepínání mezi volbami. Recept je jednoduchý – nepřepínat. Od začátku kampaní v PRodukujeme a s potřebou nezbláznit se, mají kampaně nebo jednotlivé činnosti vyhrazené bloky času. Má to pravidlo výjimky? Jistě. Funguje to? Jde to s akceptovatelnou mírou roztržitosti a podporou tabulek. Dnešní činností byla ale příprava na školení příští týden. A dočištění mailové schránky.
15 dnů do voleb, pátek 6. 9.
Dva týdny do voleb. Poslední dva dny jsou ve znamení textů, tedy psaní a vymýšlení dalších formátů. Znalostní báze jedné kampaně mi dnes ušetřila asi hodinu poměrně nudné práce. AI je vážně užitečný nástroj i v kampaních. Občas hledáme, kde se nám toulají nějaké plachty, ale hlavně – je kompletně připravené druhé kolo pro senátní volby a máme za sebou kompletní revizi online reklamy.
A je pátek… Končí týden s ranním vstáváním před sedmou a psaním do půlnoci. Oko mordoru se zaměří na rychlé reakce, krizovou komunikaci a socky. No a já si půjdu zaplavat. Konečně.
Statistika: 19 konverzací via WA, 28 odeslaných emailů, jedna porada a 18 hovorů. Prostě pohoda v teplické lázeňské kavárně.
16 dnů do voleb, čtvrtek 5. 9.
Spoty se pro tyto volby obzvláště povedly. Ochutnáte?
Volby, nevolby, vyplácení mezd nepočká. Dnes je svatého Berouska. Takže vedle standardního trojboje (faktury, grafika, copy) dnes došlo na ladění školení příští týden, vyplácení DPP a přípravu na nové klienty po volbách. Dopoledne v Praze, odpoledne se sluchátky v kavárně v Teplicích. Příprava posledního chatbota, který využívá AI, ladění dvou webů a sestavení textu pro Libereckou drbnu. Večer mě čekají dva texty pro nová videa.
Ve dnech, kdy řeším peníze, cashflow a s tím spojenou agendu, vzpomínám na dobu, kdy jsem mohl tuhle agendu svěřit pečlivým kolegům na TOP 09. Tímto zdravím Lukáše, zamačkávám slzu a dopisuji střediska a činnosti.
A ještě douška, ráno překvapivé setkání s obchodní ředitelskou Nadace Mucha, bylo mi ctí seznámit se.
17 dnů do voleb, středa 4. 9.
I v kampani se musí k zubaři. Něco Vám povím, před více než 20 lety jsem byl na pozorování švédských voleb a dodnes si vzpomínám na volebního manažera Kristdemokraterny, který se nám věnoval den před volbami, kdy s námi povečeřel. Mám toho člověka s hlubokým hlasem jako vzor organizovanosti a stanovení priorit. Žádná kampaň se nezastavila, když se manažer šel najíst nebo k zubní hygieničce. Konec moudra.
Dnes jsem se dozvěděl, že do nejmenované firmy dnes dorazila více než tuna plakátů. Dnes, 4 dny po začátku měsíce. Evidentně ten termín voleb vykolejil hodně štábů.
Tak co dnes? Dořešili jsme nevylepené plochy a řešení kompenzace za to, že budeme venku o pět dnů později. Zbytečný ojeb. Rozjeli jsme pořádně on-line, nastavili rozpočty a spustili chatbota pro Liberec. K organizační agendě přibývá práce s fakturami a nečekají ani další projekty – příští týden přednáším o AI a buduji digital skills. Mimochodem, projekty se státem jsou vážně peklo. MPSV nám schvaluje účastníky ani ne týden před zahájením semináře.
Statistika: 35 mailů a 28 telefonátů.
18 dnů do voleb, úterý 3. 9.
Vstávání mi nevadí (kecám, hrozně mi dere), ale v 5 ráno to je prostě MAZEC.
Jeden štáb, druhá porada, odpoledne setkání se starosty TOP 09 a večerní štáb. Do toho cesta do Prahy, hloubkové rozhovory se studenty VOŠP a pár fuck-upů. Děje se to vždycky – billboardy nejsou vylepeny, pár zakázek rotuje po světě. A občas se něco zatoulá. Hledání je výrazně lepší, když máte ty správný tabulky. Spouštění reklamních systémů připomíná tlačení káry, za vrcholem se to musí rozkutálet samo. Dnes je ten vrchol. Kampaň začala.
19 dnů do voleb, pondělí 2. 9.
První školní den a poslední dne před horkou fází kampaně. Je to klidnější období? Pro produkci ano. O trochu. Pro kandidáty a lidi v kontaktní kampani je to peklo, které se bude stupňovat. Vyřizuji jen to nejnutnější, protože prostě řídím. Znovu práce se spoty. Platby faktur, sháním vzory smluv a řeším přehled dodávek z tiskáren. Nepovedené záběry z natáčení Herberta mají afterscénu – Marvel hadr. Koncepční porada nad zlepšením produkčních plánů. Výzkum ČT pro krajské volby. Večer mě dožene sedm desítek mailů, porada a já mám pocit, že je neděle. V jedenáct večer mě ten pocit opustil. Zítra brzo ráno Praha a velký výzkum na VOŠP, mimo jiné. Byl to skvělý víkend.
20 dnů do voleb, neděle 1. 9.
Pokyn zněl jasně: zajistěte míchátka. Aneb káva, koláče (meruňkové) a krásné, zbrusu nové varhany v kostele v Kateřinkách. Všechno je kampaň. Pozítří začne horká fáze. Tohle všechno byl jen letní úvod. Skončí prázdniny, dovolené a začne realita a do té patří i volby. V těch třech týdnech, které nám zbývají, se bude rozhodovat přibližně 40 % voličů. A tyhle lidi ovlivní různé věci – třeba je může naštvat, že přispívají, prostřednictvím svých daní na závody motorek. 🙂 Nebo je to naopak nadchne, protože budou hrdí na to, že TOHLE se jede u nás. Celý víkend jsem si hrál na kameramana a, přátelé, zlatý fotky. Dokončuji asi páté video z kampaně. CapCut je mé druhé jméno.
P.S. Opravdu nemá smysl si před volbami rozjet reinstalaci notebooku. Víme?
21 dnů do voleb, sobota 31. 8.
Víte, jak se vyndává ovce z přepravního boxu? Já už ano. Taky vím, že do toho boxu se vejde i koza. Dnešek byl ve znamení kontaktní kampaně v Opavě. Nebylo to jen o zvířatech. Nafukovali jsme hrady, skládali stoly, jedli (úžasný) ořechový tatarák a do toho celého hrál, královsky hrál Town band, originální skupina z Moravského Krumlova. Její šéfkapelník, senátor Tomáš Třetina moderoval tak, že nikdo nepochyboval, že po světě nechodí lepší člověk než Herbert Pavera.
Tři zážitky z tisíce? Dva pějící senátoři, a přijel i třetí. Náčelník. Barokní Opava. A ptáci. Hitchcock by to nevymyslel lépe. V Opavě můžete vidět obrovské kovové ptáky, kterým svítí oči a otáčí hlavou. Skvělý Herbert a všude hromady výborných koláčů. Hromady. A taky, poslouchejte, ořechový tatarák.
Moudro dne: Skutečně, lidi za politiky nepůjdou. Kampaň D2D trvá aspoň půl roku. Efektivita plošné reklamy je směšně nízká, přesto ji všichni dělají. Dobrou noc.
22 dnů do voleb, pátek 30. 8.
Proč proboha dělám kampaň v Opavě? Cesta z Teplic trvá autem pět hodin, a je to něco mezi 420 a 470 kilometry. Na druhou stranu, hovno zle, ta kampaň @Herberta Pavery stojí na přípravě od od ledna tohoto roku a je to vidět. Dělá na ní skvělý tým. BTW, jestli jsem za něco Pánu Bohu vděčný, tak za to, že mi do cesty posílá skvělé lidi. Kampaň v regionu drží na skvělé @hance a samozřejmě tunu práce odmaká i @adam.
Když už jsme u toho. Dnes ráno jsem řešil pár dotazů na kampaň a opět mi došlo, jak důležité je načasování celé té věci. Vědět, kdy co děláte. Od začátku a nepřepálit start. Počet rozhodujících se nerozhodnutých voličů se totiž, a považujme to za dnešní moudro, zvyšuje směrem k volbám. Dokonce i poslední dva dny jsou důležité.
Jo, ráno jsem si dal debatu v Ptám se já o fake news. Věcná, racionální se shodou, že nové zákony tohle nevyřeší.
Mám takovou noticku ke kampaním a AI. Nástroje s umělou inteligencí, které byly dosud hůř dosažitelné (buď byly drahé nebo náročné na ovládání) budou dostupné širšímu okruhu lidí. V těchto volbách se to nestane, ale tahle „demokratizace“ přijde. A je třeba na to být připraven.
Aby to nebylo jen o kontaktní kampani. Celkové strategie mě baví a náš klient – VOŠP vstupuje do dalšího školního roku a máme skvělý nápad.
23 dnů do voleb, čtvrtek 29. 8.
Od rána se těším na kontaktní kampaň do Opavy. Vzpomínám na Karla Schwarzenberga, který říkal: „Když chcete dělat politiku, musíte mít rád lidi.“
Ráno jsem vyrazil na vyšetření do nemocnice a dostal se ujištění, že na svůj věk… bych měl zhubnout. Ano, já vím, že jsem riziková skupina. Dcera dělá v McDonalds. A já už vidím, že ona to dá, ale já má přísun burgerů v násobku průměrné měsíční spotřeby. BTW víte, že v Německu si u mekáče můžete dát žebírka?
Včera v noci došlo na ladění modelu ve Flux. A ty výsledy jsou neuvěřitelné. Tedy spíše zcela uvěřitelné. Používání fotek upravených AI bude velká výzva směrem k etice kampaní.
Volební fuck-upy: Volá doručovací služba, běžím před dům. Před domem nikdo. Dodávka je 200 km daleko. Tiskárna dává moje číslo, ne klienta. 🙂
Jo, takhle 23 dnů do voleb se to stane, a to si zapamatujte: Někteří (čti: všichni) kandidáti propadnou pocitu, že vyhrají, když budou mít víc plakátů. Tak, není to tak.
Máme hotové další tři chatboty, doladil jsem chyby u toho již nasazeného u Herberta Pavery – vyzkoušejte si to u něj na webu – www.herbertpavera.cz.
Volební radost: Descript je vážně univerzální nástroj a dělá reels na počkání. V tisku jsou další materiály a možná (částečně) vyřešíme i tu distribuci. Hodinu a něco zabrala práce na GDPR pro naše milé klienty z VOŠP. Ještě zápis z poslední porady a škrtnu si i tohle.
Jo, statistika: 38 hovorů. 14 chatů. Pořád nemám sudoku a pokud to budu dělat, tak po plavání.
24 dnů do voleb, středa 28. 8.
Heslo dne: Jdeš spát a práce se Ti nahrne.
Statistika: Kdysi se uváděl počet mailů, ale dnes? S WhatsApp a Signal a dalšími kanály? Aspoň, že ten Messenger jsem zhubil. Počet telefonátu 49. Ráno Canva, večer Flux.
Volební fuck-upy: tiskárna neodeslala plakáty a jeden termín inzerce nám propadl systémem. Obé jsme zvládli. Pozor, moudro – každý si k deadlinům dává rezervu, dělejte to taky.
Snažíme se vysvětlit Seznamu, že koalice není právnická, ani fyzická osoba. Jsem vždycky fascinován, jak moc formální je postup některých firem a vždycky si vzpomenu na ten pláč ze soukromého sektoru, že je moc byrokracie.
Mimochodem, samozřejmě, že s námi cloumá emoce, ale nějak si vždycky uvědomím, že teď je třeba stoický klid. Rád o tom mluvím, sám to dodržuji, než mě někdo nasere.
Radosti: Na roznos letáků tu máme de facto dvě firmy (Česká pošta a Česká distribuční), ale když potřebujete parťáka na řešení problémů, je tu Media Central. Už léta fungují tam, kde vše ostatní selhává. Díky za to. Máme aktualizované weby. Nabíhají YT kanály a máme hotové (skoro) spoty.
Vedle voleb se posunul projekt Lékošmejdi tím směrem, ze kterého mám radost. Výlet s dcerou a jejími kamarádkami na oběd do Německa byl možný jen díky tomu, že máme ten evropskej roaming, i když na čáře to pořád vypadává.
P. S. Tu sedmou jsem nedal. Druhej den a nedal. Sudoku nechám na zítra.
25 dnů do voleb, úterý 27. 8.
Statistika: Dva štáby, jedna porada, celkem 52 telefonátů se 17 lidmi. Schválených 10 vizuálů. Něco se děje. 🙂
Jen pro představu – sice je srpen, volby jsou v 20. a 21. září, ale my dnes řešíme 2. kolo voleb do Senátu.
Volební fuck-upy: Moje banka mi tak nějak řekla, že jsem si v srpnu převáděl často a že stačí. Trochu mě to zaskočilo, protože mi tu visí DPH a jedna zálohovka. 🙂
Seznam lokací pro reklamu už také mohl být odeslán, ale nic není ztraceno, bude holt dnes večer.
Kolečko mezi grafikou, výrobou, distribucí. Sám bych to nedal, mám skvělé kolegyně z PRodukujeme, jedou naplno.
Vmáčknul jsem tam tři klienty mimo politiku a jednu nabídku, která se táhla jak teplej sejra. Sudoku nechávám na zítra. Ne, že bych luštil, spíš budu formátovat. Nemáte tip, kde mají srozumitelně napsané GDPR?
Views: 120