fbpx

Volební spoty – pohrobky doby před internetem

Volební spoty – pohrobky doby před internetem

2. 1. 2023 Prezidentské volby 2023 0

Víte, že už vysílají předvolební spoty? Dnes už nebudí ani zájem novinářů. I když povinné články shrnující obsah videí vyšly, veřejný prostor moc nezasáhly. Není se čemu divit, spoty jsou takový pozůstatek devadesátých let, který už moc nemá význam. Volební zákon se snažil tehdy zregulovat politickou reklamu v nejmocnějším médiu – televizi (a rozhlase). Profesionální reklamní videa dnes hrají svou roli hlavně na internetu, kde lze zaplatit jejich podporu, vybrat si cílení nebo využít retargeting.

Jako volební manažer jsem zažil všechny tři strategie – minimalistický spot, kde napíšete, že peníze raději dáte na charitu, kontroverzní spot s nápadem, který Vám pomůže veřejnoprávní televize uvést a o kterém se mluví, lidi si jej pouští opakovaně, a konečně spot, který ctí zákony reklamy, ale cenu za kreativitu za něj nezískáte.

Letošní spoty jsou profesionální, s jasně čitelnou cílovou skupinou, kvalitně natočené a tak trochu nudné. Zástupci cílových skupin (tu žena, tu důchodce, tam student) v nich sdělují důvody, proč budou volit jednoho či druhého, ale žádnému z kandidátů se nepodařilo natočit něco, o čem by se mluvilo. Samozřejmě i spoty mají svou hvězdnou pěchotu, ale ty špatné spoty jsou letos spíše smutné, než že byste si z nich dělali legraci a někomu je ukazovali v tramvaji. Je to tragédie? Ne, jen volební týmy vsadily na jistotu a soustředí se na propagaci spotů na placených platformách.  A právě na internetu se nepochybně objeví další poselství v podobě videí. Takže nezoufejte, to zajímavé teprve přijde. Možná i dnes. 

Mimochodem, když si na Idnesu v článku o spotech chcete přehrát třeba spot kandidáta Bašty, pustí se Vám nejdříve reklama na spot A. Babiše.