Jaroslav Poláček

Sdílejte

Napsal: Jaroslav Poláček

Štítky: ,
Dočteno? Pošlete to dál.

 Jejich dodržování pohlídáme. V každém případě – financování volební kampaně věnujte pozornost. Pomůžeme vám dodržovat zásady transparentního financování kampaně a svůj rozpočet.

 

Na dodržování zákona máte nás

V každém případě – financování volební kampaně věnujte pozornost. Pomůžeme vám dodržovat zásady transparentního financování kampaně a rozpočet. Stačí nám napsat, nebo zavolat!

 

Sponzoři a jejich dary

Velmi zjednodušeně – politické strany a kandidáti mohou přijímat dary od sponzorů, kteří mají české občanství, nebo mají právo volit ve volbách na území ČR. Dary omezuje zákonem daný limit, který se liší podle druhu voleb – až na výjimku komunálních voleb. Podrobně pravidla popisuje vždy příslušný zákon k danému typu voleb. 

 

Fundraising aneb jak si říct o peníze při financování politické kampaně

Fundraising, neboli získávání finančních prostředků, v politickém marketingu je často zmiňovaný v souvislosti s vybíráním menších částek od většího počtu lidí. Tento způsob financování kampaně dává možnost nevyužívat prostředků od velkých dárců, jejichž podpora může být kontroverzní. Chcete se zjistit, jak si říct o finanční podporu? Jak zorganizovat komunikaci s potencionálními dárci? To vše vás můžeme naučit.

 

Potřebuju mít transparentní volební účet?

Většinou ano. Jde o to, kam kandidujete. Pouze v komunálních volbách se účet nevyžaduje. Volební účty zakládají nejen kandidující strany, hnutí a koalice, ale také prezidentští kandidáti či registrované třetí osoby. Slouží pro financování volební kampaně. Při nezřízení účtu hrozí pokuta až 200 000 Kč. Účet je třeba zřídit do 5 dnů od vyhlášení termínu voleb, což obvykle oznamuje prezident a datum se píše do Sbírky zákonů. Samozřejmě jeho číslo je nutné nahlásit na úřad.

 

Můžu na financování kampaně použít Hithit nebo jiný crowfunding?

Ano, je to možné, ale má to háček. Musíte rozdělit výnosy a samotné zaplacení služby crowfundingu. Mrkněte na podrobnou odpověď Úřadu tady: www.udhpsh.cz/dotazy-odpovedi-obecne#ot5 .

 

Zřízení volebního účtu pro politickou kampaň

Neplatí pro volby do místních zastupitelstev.

Kdy? Nejpozději 5 dnů po vyhlášení termínu voleb.

Jak? V bance, která má transparentní účty. Dnes už to není zvláštní služba. Transparentní účet nabízí tyto ústavy.

Nahlásit? Ano, na úřad prostřednictvím formuláře na jejich webu.

Pokud kandidujete do Senátu jako nestraník nominovaný politickou stranou, je možné, aby vám účet a účetní agendu vedla nominující politická strana.

 

Poplatky

Poslanecká sněmovna 19 000 Kč za kandidující subjekt

Evropský parlament 15 000 Kč za kandidující subjekt

Senát 20 000 Kč za jednoho kandidáta

Kraj 0 Kč.

 

Finanční limity pro volební kampaně

Komunální volby (včetně Prahy) nemají stanoven žádný limit. 

Senátní volby 2 miliony (pro 2. kolo platí celkový limit 2,5 milionu korun)

Krajské volby 7 milionů na jeden kraj

Volby do Poslanecké sněmovny 90 milionů korun

Evropské volby 50 milionů korun

§ 16c odst. 2 zákona o volbách do Parlamentu České republiky,§ 56d odst. 2 zákona o volbách do zastupitelstev krajů,§ 37 odst. 2 zákona o volbě prezidenta republiky,§ 59c odst. 2 zákona o volbách do Evropského parlamentu

 

Registrovaná třetí osoba

Tento nový termín zavedla novela volebních zákonů. Zákonodárci rozhodli, že nastaví pravidla pro všechny, kteří se chtějí zapojit do kampaně. Důvod byl prostý, všichni si ve volbách pamatujeme na nikým nepodepsané kampaně, povětšinou na billboardech, které mnohdy nevybíravě útočily na některé kandidáty. No a právě tohle měla omezit pravidla, která stanovují, že ten, kdo chce zasáhnout do voleb, musí být registrován jako tzv. třetí osoba a musí splňovat určitá pravidla. Tím se na druhou stranu zkomplikovalo přibírání dobrovolníků do kampaně. Třetí osoby nezná pouze volební zákon pro obecní volby.

 

Rozpočet

Správný odhad příjmů a dobře rozmyšlené náklady jsou základní kameny dobře sestaveného rozpočtu. Rozpočet jasně ukazuje, jaká bude kampaň – zda bude kontaktní nebo sází na vysokou vizibilitu kandidáta na venkovních plochách. Zda bude probíhat na internetu nebo v tištěných médiích. Dobrý rozpočet kampaně je čerpán se vzrůstající intenzitou směrem k termínu voleb.

STAY IN THE LOOP

Funguje to takhle: Vy nám dáte email. My Vám napíšeme, až vyjde další článek.

Názor? Komentář? Nebo jste tu našli chybu? Napište.

Podobné články