Jaroslav Poláček
Sdílejte
Napsal: Jaroslav Poláček
Dočteno? Pošlete to dál.


Rozhovor s volebním manažerem PRodukujeme Jaroslavem Poláčkem pro server Podnikatel.cz:
1. Od příštího roku by měl platit zákon stanovující, že kdo o volební straně nebo jejím kandidátovi zveřejní zjevně nepravdivou nebo hrubě urážlivou informaci, dopustí se přestupku a budou zde hrozit až milionové pokuty. Co si o tom myslíte? Je to na místě?
Určitě je na místě narovnání pravidel pro volební kampaně. Je v tom, odpusťte mi ten výraz „pěknej hokej“. Máme mnoho volebních zákonů a každá kampaň je v nich definována jinak. Současně se obávám, že kampaně díky tomu zákonu nebudou čestnější. Abych nebyl mylně pochopen – považuji lživé kampaně za velmi neetické a lež pro mě jako pro voliče byla důvodem volit někoho jiného. Na druhou stranu během toho čtvrtstoletí, co kampaně vnímám a podílím se na nich, geometricky vzrostla řada povinností, nařízení a pravidel, která musí kandidát a jejich týmy dodržovat do té míry, že to může některé odrazovat od veřejné služby. Sledovat, jak se kampaně neustále zahušťují pravidly a povinnostmi, je trochu jako pozorovat, jak se křeček točí v kolečku – velké úsilí, ale výsledek pochybný. Ani ty nepodepsané kampaně se nepodařilo odstranit.
2. Vidíte v tom také něco problematického? Něco, co bude náročné nebo může být zavádějící?
Ano, vnímám milionové náklady spojené s návrhem i riziko vzniku více soudních sporů. Ze zkušenosti vím, že antikampaně se často objevují týden před volbami – stihne na ně reagovat soud nebo úřad? Celý ten návrh působí trochu jako auto bez brzd – má potenciál, ale jakmile se dostane do pohybu, může nadělat víc škody než užitku. Ale celý ten návrh zákona chápu jako potřebnou snahu zavést jedna pravidla. Konečně jsme ve 2. čtení a může padnout návrh, že tato diskutovaná část prostě vypadne.
3. Myslíte si, že je v silách úřadu hlídat nejen volební kampaně, ale tím pádem také například internetový prostor? A s tím souvisí i posuzovat nepravdivost nebo urážlivost sdělení?
Úřad bude reagovat na podněty, které dostane. I předkladatel zákona jen odhaduje, co to reálně bude znamenat a navyšuje počet zaměstnanců úřadu. Úřad bude muset zvládnout povinnosti dané mu zákonem – jen mohou narůst jeho náklady a ty platíme z daní.
4. Jak by to podle vás ovlivnilo volební kampaně? Museli by si jejich zadavatelé a zhotovitelé dávat větší pozor?
Spíš by to kandidáty znejistilo. Současná debata v médiích ukazuje na to, že hranice je v této oblasti obzvláště tenká. Určitě budou mít z návrhu radost právníci, ti budou mít víc práce. A výhodu budou mít ti, kteří na ně budou mít prostředky. Tohle opatření má prostě svou druhou stranu mince. Navíc, pokud se nepletu, naše právo zná termín „pomluva“ a umí s ním pracovat.
5. K čemu podle vás tento zákon povede? Jaké budou jeho důsledky?
Velbloud je kůň, který prošel parlamentem. A tenhle návrh parlamentem pořád ještě neprošel. Pokud budeme předpokládat, že se legislativní návrh nezmění, dojde ke sjednocení pravidel kampaní, což vítám. Je to dobře pro kandidáty i voliče. Dojde také po osmi letech ke zpřesnění regulace, což je chvályhodné – měla by se po čase vyhodnotit a změnit tam, kde nefunguje. Můj názor je dlouhodobě konzistentní, že jednodušší pravidla by byla ku prospěchu systému. Pokud v zákoně zůstanou části, které se týkají pomluvy, hrozí nám popsaná rizika, tedy, že volební komunikace bude podmíněna právními stanovisky, odradí kandidáty a ve voliči může zanechat pocit prázdného zákona, pokud nebude funkční včas. Následné rozhodnutí, že kandidát podváděl, když přesto má mandát, je takové… hořké.
Celý článek vyšel na této adrese: https://www.podnikatel.cz/clanky/pomluva-politika-jako-novy-prestupek-jak-to-ovlivni-politicke-kampane/
STAY IN THE LOOP
Funguje to takhle: Vy nám dáte email. My Vám napíšeme, až vyjde další článek.
Názor? Komentář? Nebo jste tu našli chybu? Napište.
Na konci března zahájila koalice Spolu volební kampaň a v rámci ní zvolila výrazné barvy v čele se zelenou a meruňkovou. Co na to odborníci?
Psal se rok 2006. Pár týdnů před volbami média zaplavily dramatické titulky: „Lidovci by se do Sněmovny nedostali!“ Nastal mazec.
O politické kampani se má mluvit. Reklama musí překvapit a zaujmout. Tento text je sám o sobě důkazem toho, že prvního cíle se koalici SPOLU (složené ze stran ODS, TOP 09 a KDU-ČSL) podařilo dosáhnout. Ale zas tak jednoduché to není.
1. Co jsou komunální volby a kdo má právo volit? 2. Kdo může být zvolen do zastupitelstva obce? 3. Jaké jsou překážky výkonu volebního práva? 4. Jak se vytváří volební okrsky a obvody? 5. Jaké existují druhy volebních stran a jak se podává kandidátní listina? 6. Jak se hlasuje a co se děje s hlasovacími lístky? 7. Jak se zjišťují výsledky voleb a co se stane, když se objeví chyby nebo nesrovnalosti?