Jaroslav Poláček
Sdílejte
Napsal: Jaroslav Poláček
Dočteno? Pošlete to dál.


Rozhovor s volebním manažerem PRodukujeme Jaroslavem Poláčkem pro server Podnikatel.cz:
1. Od příštího roku by měl platit zákon stanovující, že kdo o volební straně nebo jejím kandidátovi zveřejní zjevně nepravdivou nebo hrubě urážlivou informaci, dopustí se přestupku a budou zde hrozit až milionové pokuty. Co si o tom myslíte? Je to na místě?
Určitě je na místě narovnání pravidel pro volební kampaně. Je v tom, odpusťte mi ten výraz „pěknej hokej“. Máme mnoho volebních zákonů a každá kampaň je v nich definována jinak. Současně se obávám, že kampaně díky tomu zákonu nebudou čestnější. Abych nebyl mylně pochopen – považuji lživé kampaně za velmi neetické a lež pro mě jako pro voliče byla důvodem volit někoho jiného. Na druhou stranu během toho čtvrtstoletí, co kampaně vnímám a podílím se na nich, geometricky vzrostla řada povinností, nařízení a pravidel, která musí kandidát a jejich týmy dodržovat do té míry, že to může některé odrazovat od veřejné služby. Sledovat, jak se kampaně neustále zahušťují pravidly a povinnostmi, je trochu jako pozorovat, jak se křeček točí v kolečku – velké úsilí, ale výsledek pochybný. Ani ty nepodepsané kampaně se nepodařilo odstranit.
2. Vidíte v tom také něco problematického? Něco, co bude náročné nebo může být zavádějící?
Ano, vnímám milionové náklady spojené s návrhem i riziko vzniku více soudních sporů. Ze zkušenosti vím, že antikampaně se často objevují týden před volbami – stihne na ně reagovat soud nebo úřad? Celý ten návrh působí trochu jako auto bez brzd – má potenciál, ale jakmile se dostane do pohybu, může nadělat víc škody než užitku. Ale celý ten návrh zákona chápu jako potřebnou snahu zavést jedna pravidla. Konečně jsme ve 2. čtení a může padnout návrh, že tato diskutovaná část prostě vypadne.
3. Myslíte si, že je v silách úřadu hlídat nejen volební kampaně, ale tím pádem také například internetový prostor? A s tím souvisí i posuzovat nepravdivost nebo urážlivost sdělení?
Úřad bude reagovat na podněty, které dostane. I předkladatel zákona jen odhaduje, co to reálně bude znamenat a navyšuje počet zaměstnanců úřadu. Úřad bude muset zvládnout povinnosti dané mu zákonem – jen mohou narůst jeho náklady a ty platíme z daní.
4. Jak by to podle vás ovlivnilo volební kampaně? Museli by si jejich zadavatelé a zhotovitelé dávat větší pozor?
Spíš by to kandidáty znejistilo. Současná debata v médiích ukazuje na to, že hranice je v této oblasti obzvláště tenká. Určitě budou mít z návrhu radost právníci, ti budou mít víc práce. A výhodu budou mít ti, kteří na ně budou mít prostředky. Tohle opatření má prostě svou druhou stranu mince. Navíc, pokud se nepletu, naše právo zná termín „pomluva“ a umí s ním pracovat.
5. K čemu podle vás tento zákon povede? Jaké budou jeho důsledky?
Velbloud je kůň, který prošel parlamentem. A tenhle návrh parlamentem pořád ještě neprošel. Pokud budeme předpokládat, že se legislativní návrh nezmění, dojde ke sjednocení pravidel kampaní, což vítám. Je to dobře pro kandidáty i voliče. Dojde také po osmi letech ke zpřesnění regulace, což je chvályhodné – měla by se po čase vyhodnotit a změnit tam, kde nefunguje. Můj názor je dlouhodobě konzistentní, že jednodušší pravidla by byla ku prospěchu systému. Pokud v zákoně zůstanou části, které se týkají pomluvy, hrozí nám popsaná rizika, tedy, že volební komunikace bude podmíněna právními stanovisky, odradí kandidáty a ve voliči může zanechat pocit prázdného zákona, pokud nebude funkční včas. Následné rozhodnutí, že kandidát podváděl, když přesto má mandát, je takové… hořké.
Celý článek vyšel na této adrese: https://www.podnikatel.cz/clanky/pomluva-politika-jako-novy-prestupek-jak-to-ovlivni-politicke-kampane/
STAY IN THE LOOP
Funguje to takhle: Vy nám dáte email. My Vám napíšeme, až vyjde další článek.
Názor? Komentář? Nebo jste tu našli chybu? Napište.
„Držíme palce novým uskupením. Byla by úplná katastrofa, kdyby se opakoval rok 2021," říká Babiš na mítincích. Tahle věta není pozdrav od souseda. Ve skutečnosti je to chladný kalkul.
Na konci března zahájila koalice Spolu volební kampaň a v rámci ní zvolila výrazné barvy v čele se zelenou a meruňkovou. Co na to odborníci?
Psal se rok 2006. Pár týdnů před volbami média zaplavily dramatické titulky: „Lidovci by se do Sněmovny nedostali!“ Nastal mazec.
O politické kampani se má mluvit. Reklama musí překvapit a zaujmout. Tento text je sám o sobě důkazem toho, že prvního cíle se koalici SPOLU (složené ze stran ODS, TOP 09 a KDU-ČSL) podařilo dosáhnout. Ale zas tak jednoduché to není.