Jaroslav Poláček
Sdílejte
Napsal: Jaroslav Poláček
Dočteno? Pošlete to dál.


Letošní kampaně, které se z velké míry přestěhovaly na sociální sítě, potvrdily, že pokud chcete vyšší dosahy, nevyhnete se videím. Přestože existují výborné online pomůcky, do repertoáru volebního manažera začnou patřit programy na úpravu videa a zvuku stejně jako tam už před lety přibyly grafické programy na základní úpravu fotek apod.
Jen pro zajímavost, ověření reklamního účtu na Googlu letos trvalo bezmála dva měsíce, protože prostě komunikace s Mikelem, Jane, Tomem, Giny a dalšími z helpdesku není produktivní.
Když už jsme u těch sítí, internetu a dosahů, zpřísnění podmínek pro zadávání politické reklamy ze strany Facebooku a Googlu bylo přinejmenším podobně důležité jako celá naše volební legislativa. Hlídání obsahu, průkazně podepsaná reklama přispěly k transparentnosti voleb víc než podpisy na billboardech, kde je uvedené logo či jméno kandidáta. Jen pro zajímavost, ověření reklamního účtu na Googlu letos trvalo bezmála dva měsíce, protože prostě komunikace s Mikelem, Jane, Tomem, Giny a dalšími z helpdesku není produktivní. Důsledek je jasný – zvýhodněné budou agentury, které budou ovládat tuhle speciální oblast reklamy na internetu a budou na to mít připravené nástroje. Představa, že si každý kandidát zapne reklamu via ověřený business účet je přinejmenším naivní, protože to je prostě složité.
Letošní kampaně, které se z velké míry přestěhovaly na sociální sítě, potvrdily, že pokud chcete vyšší dosahy, nevyhnete se videím.
No a do třetice ve dvou senátních obvodech v druhém kole rezonovalo téma uprchlíků. Oba kandidáti s tímto tématem do Senátu neprošli, přestože udělali vše pro to, aby voliči protikandidáta zůstali doma. Podcenili to, že ta čtvrtina lidí, která chodí k volbám do druhého kola, není totéž, co voliči v prezidentských volbách, kde je mnohem větší volební účast. Na druhou stranu, tohle není důkaz toho, že strach z neznámého v českém voliči navěky zmizel a bylo by tragickou chybou si to myslet.
Výzkumy, které jsme realizovali, potvrdily stále stejnou a známou věc. Senát i v roce 2020 měl velmi špatnou pozici, jen minimum lidí tahle instituce zajímá. V posledních měsících jsme ale na vlastní oči viděli, že to může být jinak. A měření agentury STEM potvrdilo nejvyšší zájem za posledních pět let. Sebevědomá politika Senátu, která vyvrcholila cestou na Tchaj-wan, ukázala cestu k výraznějšímu vnímání celé horní komory. Nová třetina senátorů může tomuto směřování pomoci. Kéž se jim to povede.
Psáno pro ihned.cz.
Více článků o volbách najdete tady.
STAY IN THE LOOP
Funguje to takhle: Vy nám dáte email. My Vám napíšeme, až vyjde další článek.
Názor? Komentář? Nebo jste tu našli chybu? Napište.
1. Kdo má právo volit do zastupitelstva obce? 2. Kdo může být zvolen do zastupitelstva obce? 3. Jaké jsou překážky výkonu volebního práva? 4. Jak se vytváří volební okrsky a obvody? 5. Jaké existují druhy volebních stran a jak se podává kandidátní listina? 6. Jak se hlasuje a co se děje s hlasovacími lístky? 7. Jak se zjišťují výsledky voleb a co se stane, když se objeví chyby nebo nesrovnalosti?
Zvažujete kandidovat do voleb? Pak Vás čeká spousta výzev, které jste ze začátku možná vůbec nečekali. Proto jsme sepsali praktické desatero, se kterým by měl každý kandidát počítat, když do víru kampaně vstupuje.
Parlament projednává návrh zákona o volebních kampaních, který přináší mimo jiné nový přestupek týkající se lží. Server Podnikatel.cz se na nás obrátil s pěti dotazy ohledně tohoto zákona, článek na tomto serveru vyšel 3. února 2025.