Jaroslav Poláček
Sdílejte
Napsal: Jaroslav Poláček
Dočteno? Pošlete to dál.


Sociální demokracie změnila své logo. Vyměnila barvy a místo symbolu preferuje zkratku. Byl jsem u změny loga dvou politických stran, vím, že změna značky má smysl, pouze pokud je doprovázena změnou obsahu.
Strana zvolila strategii postupného zavádění inovované značky. Co to znamená? Nové logo si dnes můžete prohlédnout na Facebooku, ale nenajdete ho na jiných sociálních sítí, a dokonce není ani na webu. Tím pádem ale ani nikde nenajdete oficiální interpretaci toho, proč ke změně dochází, byť jí místopředseda Michal Šmarda pro DeníkN komentoval. Samotná postupná změna nemusí být špatnou strategií. Konečně, když se zjistí, že nové logo má příliš mnoho kritiků, je možné celý proces změny loga zastavit a vrátit se na výchozí pozici a sociální sítě nejsou pro ČSSD ani silnou, ani zásadní komunikační platformou.
Poněkud nepochopitelná je komunikace kolem ceny a tvůrce nového logotypu. Vypadá to jakoby sociální demokracie oba údaje tajila a nechápu proč. Považuji za mnohem efektivnější variantu otevřené soutěže, kterou jsme realizovali v KDU-ČSL v roce 2008, byť šlo o proces, který byl ukončen až o 4 roky později. Otevřenost totiž umožní straně komunikovat své hodnoty a zopakovat poselství značky i širší skupině, než je pouze volební štáb nebo vedení strany.
Nemohu souhlasit s interpretací, že jde o “mírnou úpravu”. Mění se korporátní barva, což povede k tomu, že v podzimních volbách bude ČSSD hůře identifikovatelná. Barva ČSSD je oranžová a jsem skeptický vůči tomu, že se za měsíc a půl, tedy do horké fáze kampaně podaří změnu dotáhnout na všechny úrovně. Zkušenost říká, že minimálně půl roku po změně loga se budou objevovat obě verze. Vzpomínám, že na první (spořitelní) logo TOP 09 jsem narážel ještě po pěti letech a, to se objevila jen na jedné tiskové konferenci. Změna je navíc nákladnou záležitostí – vemte si kolik energie a peněz stojí výměna všech materiálů, stojanů, reklam a to v celé republice.
Další změnou je opuštění symbolu v podobě růže, který nahrazuje zkratka politické strany (ČSSD), což je racionální opatření, které nepochybně přispěje k větší a snazší identifikaci značky. Mimochodem logo obsahující pouze název, bez přidaných symbolů měla do roku 2017 právě TOP 09 a jsem přesvědčen, že to pomohlo etablování nové značky v roce 2009 a 2010.
To nejdůležitější ale je, že samotná změna vizuálu má podtrhnout sdělení „jsme jiní“. Pokud se volič nedozví, jací jiní, tak je celá změna pouze technicistní a ztrácí potenciál, který nabízí. Konečně, jak často se může měnit logo zavedené politické strany? Jednou za 10 let?
STAY IN THE LOOP
Funguje to takhle: Vy nám dáte email. My Vám napíšeme, až vyjde další článek.
Názor? Komentář? Nebo jste tu našli chybu? Napište.
Na konci března zahájila koalice Spolu volební kampaň a v rámci ní zvolila výrazné barvy v čele se zelenou a meruňkovou. Co na to odborníci?
Psal se rok 2006. Pár týdnů před volbami média zaplavily dramatické titulky: „Lidovci by se do Sněmovny nedostali!“ Nastal mazec.
O politické kampani se má mluvit. Reklama musí překvapit a zaujmout. Tento text je sám o sobě důkazem toho, že prvního cíle se koalici SPOLU (složené ze stran ODS, TOP 09 a KDU-ČSL) podařilo dosáhnout. Ale zas tak jednoduché to není.
1. Co jsou komunální volby a kdo má právo volit? 2. Kdo může být zvolen do zastupitelstva obce? 3. Jaké jsou překážky výkonu volebního práva? 4. Jak se vytváří volební okrsky a obvody? 5. Jaké existují druhy volebních stran a jak se podává kandidátní listina? 6. Jak se hlasuje a co se děje s hlasovacími lístky? 7. Jak se zjišťují výsledky voleb a co se stane, když se objeví chyby nebo nesrovnalosti?