Jaroslav Poláček
Sdílejte
Napsal: Jaroslav Poláček
Dočteno? Pošlete to dál.
Vyšel jeden z těch zajímavějších předvolebních výzkumů STEMu, ze kterého se dozvíme víc než jen aktuální volební model.
Závěry:
- Přesvědčených nevoličů je v naší zemi pouze 21 %. Jinými slovy, necelých 80 % je strop volební účasti, za kterou se pravděpodobně nikdo nedostane.
- Třetina lidí je nerozhodnutá. To znamená, že stále platí, že volební kampaň má dopad právě a jen na tyto lidi. Nepřeceňoval bych kampaně.
- ANO i ODS mají téměř stejné a poměrně vysoké procento pevných voličů (cca 75 %).
- Zbylé strany pětikoalice jsou na tom z hlediska pevnosti volby o poznání hůře, i když je tohle zjištění třeba brát s jistou rezervou, protože je nutné brát v potaz statistickou chybu.
- Ve výzkumu není uváděn souhrnný výsledek koalice SPOLU, což je z hlediska společnosti STEM zcela přirozené, protože koalice SPOLU byla volební koalice pro minulé volby do Poslanecké sněmovny (te´d volby nejsou). Nicméně si dovolím upozornit na to, že dlouhodobé prezentování výsledků dvou stran z koalice SPOLU pod hranicí volitelnosti, jejich pozici oslabuje.
Celý výzkum je zajímavý i z toho hlediska, že byl sbírán na vyšším počtu lidí než obvykle. Výzkumníci analyzovali 2000 odpovědí.
Prosincový průzkum uvádí také tabulku volebních překryvů. Z hlediska komunikační strategie jde o zcela zásadní informaci, na které je vidět, jak moc je polarizovaná česká politická scéna a kdo si s kým reálně konkuruje. Největší překryv analytici zdokumentovali mezi SPD a ANO. Silně konkurenční vztah lze identifikovat mezi STAN, TOP 09 a ODS. Mezi opozicí a vládní koalicí přesuny de facto nejsou.
Zajímavé z hlediska blížících se prezidentských voleb je bezesporu to, že hnutí ANO je přijatelné pro 37 % lidí, což nepochybně naznačuje, že v druhém kole prezidentské volby (již bez konkurence kandidáta SPD) může potenciál Andreje Babiše dosahovat právě této hodnoty. A to přestože je A. Babiš v posledních dnech v médiích spíše podceňován. Závěrečná zpráva agentury STEM uvádí, že těchto 37 % indikuje podporu “rozmanité skupiny voličů”.
Poslední poznámku chci věnovat socio-demografickým parametrům. Hnutí ANO nadále dominuje u voličů starších 60 let. Jen pro představu v této věkové kategorii by se muselo spojit 5 politických stran, aby dosáhly podpory, jakou u těchto lidí má ANO. Podobnou sílu má hnutí ANO u voličů se základním vzděláním a u vyučených bez maturity. Zapadnout by nemělo ani to, že nad volební účastí nejvíce váhají lidé ve věku 45 až 59 let. Možná právě tito voliči budou klíčoví k blížící se prezidentské volbě.
Zdroj: https://www.stem.cz/volebni-tendence-ceske-verejnosti-zacatek-prosince-2022/#more-7383
STAY IN THE LOOP
Funguje to takhle: Vy nám dáte email. My Vám napíšeme, až vyjde další článek.
Názor? Komentář? Nebo jste tu našli chybu? Napište.
1. Kdo má právo volit do zastupitelstva obce? 2. Kdo může být zvolen do zastupitelstva obce? 3. Jaké jsou překážky výkonu volebního práva? 4. Jak se vytváří volební okrsky a obvody? 5. Jaké existují druhy volebních stran a jak se podává kandidátní listina? 6. Jak se hlasuje a co se děje s hlasovacími lístky? 7. Jak se zjišťují výsledky voleb a co se stane, když se objeví chyby nebo nesrovnalosti?
Zvažujete kandidovat do voleb? Pak Vás čeká spousta výzev, které jste ze začátku možná vůbec nečekali. Proto jsme sepsali praktické desatero, se kterým by měl každý kandidát počítat, když do víru kampaně vstupuje.
Parlament projednává návrh zákona o volebních kampaních, který přináší mimo jiné nový přestupek týkající se lží. Server Podnikatel.cz se na nás obrátil s pěti dotazy ohledně tohoto zákona, článek na tomto serveru vyšel 3. února 2025.
Tady je výčet nástrojů, které už dnes používáme ve volebních kampaních. Žádná omáčka, prostě seznam toho, co umíme a děláme. Smysl takového počínání je však prostý - dosáhnout větší konverze od osloveného voliče po voliče volícího. A v tom se zdá AI a automatizace jako výzva.