fbpx

Lákavá politická nahota

Lákavá politická nahota

4. 4. 2024 Jak na volby Příběhy voleb 0

Jsou období, kdy politici (ale nejen oni) přemýšlejí nad tím, čím zaujmou. Tohle nebezpečné chování nabývá na intenzitě zejména, když se blíží volby. Občas někoho v týmu prostě napadne, že nahota je ta správná strategie a sázka na jistotu. Funguje to?


V roce 2009 vytáhla na plakáty politiky v plavkách ODS, která přichystala pár billboardů podél cesty na českou Riviéru – do Chorvatska. A nutno přiznat, že jejich aktivitu v jinak trochu politicky spícím létě média zaregistrovala a okomentovala. Vyrojily se názory pozitivní, ale i kritické. Reakce na sebe nenechala dlouho čekat – nově vznikající a dnes už neexistující strana Věci veřejné kontrovala billboardem, na kterém byly pro změnu političky. A byly také v plavkách.

foto Profimédia

Věci veřejné se pak ještě k tématu vrátily, když před volbami o rok později upozornily na své kandidátky, které se nechaly nafotit pro sexy kalendář. Kdo tento souboj vlastně vyhrál, už nezjistíme, i když se zdá, že podobné akce se z komunikace stran spíše vytrácejí.
Další reakce už podepsané nebyly (zákon to tehdy umožňoval). Jednu z nich jsem našel na severní Moravě.

foto Zdroj: DENÍK/Attila Racek

Dobrá kampaň musí překvapit, aby ji vůbec někdo začal vnímat. Aby přinesla efekt musí ale také přesvědčit. Je pozoruhodné, kolik kandidátů si myslí, že každý billboard nebo jiný plakát, na kterém jsou vyobrazeni, každý do detailu vnímá a zkoumá. Opak je pravdou. Proč?

Existuje řada článků, ve kterých se dozvíte, kolik poselství se Vám někdo každý den snaží vyslat do hlavy. Čísla se různí (budou to tisíce), ale shoda je na tom, že náš mozek si proti nekončící záplavě „messages“ vybudoval bariéry. Výsledkem je to, že celou řadu věcí prostě nevidíme, protože nás „nezajímají“.

Nahota tuhle bariéru rozbije.

Funguje z několika důvodů. Jedním z hlavních je, že lidský mozek je naprogramován k tomu, aby na nahotu reagoval. Konečně v kontextu evoluce měla pozornost k tělesným znakům klíčový význam pro výběr partnera, a tento instinkt máme i dnes. Nahota jednoduše vyvolá silnou emoci – překvapení, zvědavost, vzrušení nebo pohoršení. Emocí nabitý, ideálně kontroverzní obsah je zaklínadlo, které pomáhá sdílení na sociálních sítích.

Ale stačí to? Přesvědčí? Zapamatujeme si ji? Odnese si z ní to správné poselství nebo je riziko negativních konotací příliš vysoké. Nahota (obnažená kůže) je tradiční symbol mládí, zdraví, často se používá pro reklamu na kosmetiku a související produkty. Souvislost s politikou je velmi malá, i když se určitě zase objeví někdo, kdo objeví souvislost nahého zadku a transparentnosti.

Billboard s naháči havířovské koalice NEZ a Zelených. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Přesto, že nás tenhle laciný pokus zaujmout určitě ještě potká, sexistické reklamy je méně. Řadu let se tématu zneužívání nahoty „na první dobrou“ věnovala anticena Sexistické prasátečko, která už bohužel skončila, přelom ale v reklamě přineslo rozhodnutí Nejvyššího správního soudu z roku 2021. Společnost Index Čechy dostala pokutu 50 000 Kč za reklamu, kde figurovaly v reklamě na zastavárny polonahé ženy.


Pokud se v kampani hodláte obnažit, možná je přece jen lepší začít u transparentní kampaně, zveřejnění dárců a bezesporu nudnější prací, než riskovat, že si Vás každý zapamatuje jen jako zoufalce, který nedokázal nabídnout nic jiného než již zmíněný holý zadek.