Prezidentské billboardy: práce profesionálů
Nejlepší práci odvedl kreativní tým Danuše Nerudové. Jak se pozná dobrý billboard a kolik stojí?
V prezidentské kampani nás čekají 2-4 vlny velkých plakátů, které jsme si tak nějak zvykli nazývat billboardy, i když ten opravdový eurobillboard je dnes spíše popelka – má pět metrů na šířku, zatímco takový bigboard je skoro dvonásobný, a ani on není ten největší plakát na trhu.
Všechny níže zobrazené plakáty jsou profesionální prací. Jsou čitelné (není na nich toho moc), rozpoznatelné – rychle zjistíte, na co koukáte a navzájem se v rámci možností výrazně odlišují.
Plakáty, které stojí statisíce korun, se obvykle dopředu testují. Takový nejjednodušší test, který popsal nestor reklamy David Ogilvy, vypadá tak, že si plakát vytisknete na krabičku od zápalek a ukážete ji někomu poprvé na dvě vteřiny. Pak se zeptejte, co na té krabičce bylo. V praxi se dnes dělají sociologické výzkumy zpravidla přes internet, které zjišťují, jak plakát funguje pro cílovou skupinu.
Postřehy a hodnocení
Danuše Nerudová
Čtyři slova, která nabízí „lepší zítřky“ a přitom nejsou podbízivá. Zdvojený podpis a snaha o to, abychom přijali myšlenku, že „Danuše“ je prezidentka. Tým paní Nerudové zvolil výrazný font nebál se velkých písmen a vyplatilo se. Velká písmena dokonce vyváží nevýhodu menšího kontrastu tam, kde se píše červeně na modrém pozadí. Vsadili na národní barvy a exkluzivní místa, kde jsou prémiové plochy. Vizuál je čitelný a fotografie funguje jako třetí podpis sdělení. Za mě nejlepší vizuál, který nejde přehlédnout.
Andrej Babiš
Jedno z pravidel dobrého plakátu je, že si ho nespletete s jinou reklamou nebo kandidátem. Týmu ANO se tohle podařilo na podzim (až neuvěřitelně úspěšně) a pokračuje v tom i v prezidentské volbě. Claim „proto Babiš“ navíc nabízí tisíc a jednu možnost komunikace vůči tématům či cílovým skupinám.
Petr Pavel
Méně tradiční vizuál s pozadím, který připomíná slavný billboard Karla Schwarzenberga: Když se kecají blbosti, tak spím. I tenhle plakát nám říká, jak ten budoucí prezident bude vypadat a navozuje pocit, že je relevantní, protože na plakátu už prezidentem je. Když vypadá jako prezident, musí to být prezident. 😊Přestože se plakát odlišuje od konkurence, nemohu si pomoci, že na něm je mnoho motivů a v reálu se čte výrazně hůř než plakát paní Nerudové. Bylo by na místě vybrat si jeden slogan a na ten vsadit.
Karel Janeček
Karel Janeček se nakonec kandidátem nestal, protože nesplnil podmínky dané zákonem, ale jeho billboardy visí, protože nemáte jinou možnost, než je nakoupit na celý měsíc. Čistý, uklidňující vizuál prezentuje kandidáta jako mladého, neformálního a ukazuje, že stejně nejlépe funguje, když se cokoliv píše černou na bílé pozadí.
Jak na správný billboard?
Na začátku si řekněte, pro koho je? Pro chodce, který má šanci zpomalit či čeká na zastávce, nebo pro řidiče, který čemukoliv věnuje doslova sekundu své (doufejme, že vedlejší) pozornosti? V každém případě na plakátech méně znamená více.
Vzpomínáte si na tři P pořádné kampaně? Tak tady platí zejména – plakát musí překvapit (zaujmout). Měl by obsahovat jedno sdělení, ne román. Plakát může pomoci nasměrovat voliče tam, kde získá další informace (web). Musí přesvědčit. Pomůže Vám, když budete držet styl. Když budete mít různé druhy grafiky, může se stát, že si volič nepropojí plakát s kandidátkou, a pak přijde celá práce nazmar. Vyberte si takový druh písma, který se dobře čte (žádné kaligrafické kudrlinky), a držte barvy, které jsou pro Vás typické.
Ukázka je z knížky „Volby v kapse“, kterou si můžete objednat bez poštovného právě teď.
Kolik to stojí?
Ranec. Cenu ovlivňuje velikost plakátu a umístění (na jak frekventovaném místě je a jak je orientován). Samozřejmě záleží na tom, kolik jich nakupujete. Za 10 000 korun Vám nikdo slevu nedá, milion bude mít jinou hodnotu. Orientačně je ve velkých kampaních billboard za 5 – 6 tisíc, ale jeho většího bratříčka už kupujete za čtyřnásobek a to pořád nejsme u největšího formátu…
Jaroslav Poláček
Views: 24