PRodukujeme
Sdílejte
Napsal: PRodukujeme
Dočteno? Pošlete to dál.


Na konci března zahájila koalice Spolu volební kampaň a v rámci ní zvolila výrazné barvy v čele se zelenou a meruňkovou. Co na to odborníci?
Zahájení kampaně a její barvy vyvolaly spoustu reakcí nejen na sociálních sítích a v médiích. Zatímco někteří zvolenou barevnou paletu přirovnávali například k odstínu spojenému s Kajínkem, jiní mluvili o technoparty, další chválili výraznost.
Barevnou paletu tvoří v prvé řadě výrazná zelená, dále svěží meruňková a doplňková šedobílá (off-white), která má podle koalice sloužit zejména pro digitální prostředí. Šéf volebního štábu Spolu Zbyněk Stanjura k tomu dodal, že vybraná barevnost slouží jako vizuální vyjádření vitality, stability a současného přístupu. Za vizuální podobou kampaně stojí Pavel Fuksa, který pracoval pro mnoho světových firem a také například pro Baracka Obamu.
Zelená jako nový začátek?
Podle Anny Shavit, odborné asistentky z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy kampaň začala energicky, což podporuje i její vizuální styl. Určitě je dobré načasování a uvidíme, jak bude kampaň intenzivní. Co je zajímavé, že poměrně dlouho už kampaň běží na sociálních sítích, kde se primárně cílí na mladší voličské skupiny,
dodává.
Roman Štěpánek, jednatel agentury RPSC ideas, říká, že koalice pro svou kampaň zvolila výrazně zelenou až neonovou barvu, ta evokuje energii a modernost. V kontextu koalice Spolu, která doposud měla konzervativní barvy, je to podle něj překvapivá volba a pravděpodobně jde o snahu přiblížení se mladším voličům. Lze spatřit jistou podobnost s velice úspěšnou kampaní hejtmana Grolicha v krajských volbách 2024 v Jihomoravském kraji,
podotýká.
Jaroslav Poláček, volební manažer a zakladatel agentury PRodukujeme, si této podobnosti také všiml a v komentáři popsal, že zmíněná jihomoravská kampaň SPOLU byla jiná a fungovala, protože hejtman Grolich je jiný politik. Mnoho voličů mu odpustilo, že kandiduje za SPOLU, protože jim vysvětlil, že to není důležité, protože jde o Moravu, víno, slunce a regionální témata. Změna politiky i značky šla ruku v ruce. Pouhé převzetí formy bez odpovídajícího obsahu však nebude fungovat,
zdůrazňuje.
Ohledně této kampaně pro server Podnikatel.cz zmiňuje, že zelená v lidech obvykle vyvolává pocit svěžesti a naděje, evokuje růst, „zelenající se“ budoucnost a kontakt s přírodou. V případě koalice Spolu to podle něj může působit jako snaha o nový začátek. Na druhou stranu je to poměrně výrazný odklon od tradičních stranických barev, takže kampaň získává určitou míru „wow efektu“, o kterém mluví i autor nejznámějších knih o reklamě David Ogilvy – je to prvek překvapení, který má zaujmout a přivést pozornost. Otázkou, zda ta změna není pouze ve vizuálu,
vysvětluje.
Jak se dá barva využít?
Podle Romana Štěpánka může koalice neonově zelenou využít k upoutání pozornosti a ke zvýraznění nového přístupu. Tato barva bude vždy dobře viditelná a oči naláká spíše, než konzervativní barvy. Jaroslav Poláček doporučuje spojit zelenou s jasným příběhem, kdy by měli vysvětlit, jak přesně zelená odráží jejich hodnoty: například novou energii, chuť na změnu či ohled na budoucnost. Také podle něj mohou propojit barvu s konkrétními tématy, kdy zelená může symbolizovat i „zdravé“ finance či rozkvět ekonomiky.
Pokud to uchopí kreativně, mohou podporovat dojem, že podporují růst (ekonomický i společenský),
myslí si a dále radí opakovaně zelenou připomínat. Tedy konkrétně přidávat drobné „zelené“ prvky i do následných kroků. Začalo to profilovkami a grafikou na sociálních sítích, pokračovat mohou v kontaktní kampani, direct mailu apod. Volič pak dostává signál, že se změna netýká jen loga, ale že je to opravdu nová identita,
dodává.
Jde o posun k jasnosti?
V oficiálním vyjádření týkajícího se startu kampaně je uvedeno, že změna barevnosti loga a jeho grafické zjednodušení má symbolizovat posun směrem k jednotě a jasnosti. Jaroslav Poláček uvádí, že částečně to tak působí, ale je podle něj otázkou, jestli se SPOLU opravdu povede budovat toto poselství dlouhodobě. Zdůrazňuje, že k udržení „zvyku“ nové barvy je potřeba mnoho malých (a konzistentních) krůčků. Nestačí tedy jen logo, ale i další kampaňové materiály musí jasně vyjadřovat, co chtějí říct.
Roman Štěpánek připomíná, že premiér Fiala označil v jednom ze svých projevů rok 2025 rokem rozhodnutí a v tomto rebranding koresponduje s předpokládanou hlavní linkou kampaně. Zelená asociuje jaro – změnu z barev šedivých do mnoha odstínů zelené. Volič má na výběr mezi šedou a výrazně barevnou variantou. A mezi dalšími konkurenty se barevně rozhodně neztratí,
doplňuje.
STAY IN THE LOOP
Funguje to takhle: Vy nám dáte email. My Vám napíšeme, až vyjde další článek.
Názor? Komentář? Nebo jste tu našli chybu? Napište.
Psal se rok 2006. Pár týdnů před volbami média zaplavily dramatické titulky: „Lidovci by se do Sněmovny nedostali!“ Nastal mazec.
O politické kampani se má mluvit. Reklama musí překvapit a zaujmout. Tento text je sám o sobě důkazem toho, že prvního cíle se koalici SPOLU (složené ze stran ODS, TOP 09 a KDU-ČSL) podařilo dosáhnout. Ale zas tak jednoduché to není.
1. Co jsou komunální volby a kdo má právo volit? 2. Kdo může být zvolen do zastupitelstva obce? 3. Jaké jsou překážky výkonu volebního práva? 4. Jak se vytváří volební okrsky a obvody? 5. Jaké existují druhy volebních stran a jak se podává kandidátní listina? 6. Jak se hlasuje a co se děje s hlasovacími lístky? 7. Jak se zjišťují výsledky voleb a co se stane, když se objeví chyby nebo nesrovnalosti?
Zvažujete kandidovat do voleb? Pak Vás čeká spousta výzev, které jste ze začátku možná vůbec nečekali. Proto jsme sepsali praktické desatero, se kterým by měl každý kandidát počítat, když do víru kampaně vstupuje.