Volební kampaně: Když AI říká „Hlasuj pro mě!“
Transparentnost nebo omezení? Google a jeho krok k označení AI v kampaních
Google bude chtít označit reklamy, které obsahují syntetický obsah, jinými slovy, pokud je píše, kreslí či jinak naplňuje umělá inteligence (dále AI). Opatření, která Google zavádí, budou fungovat od půlky listopadu a dotknou se samozřejmě i volebních kampaní a politického marketingu – rychleji a výrazněji ve srovnání s tempem reakce na AI ze strany volební legislativy.
Když AI přebírá kreativní oddělení
Proč je důležité označovat obsah vytvořený AI?
Důvěryhodnost a transparentnost: Ve volební kampani je klíčová důvěryhodnost. Pokud voliči zjistí, že obsah kampaně byl generován AI (aniž by to věděli) může to vést ke ztrátě důvěry v autora, tedy kandidáta nebo stranu. Věřte, že výmluvu: „Napsala to za mě asistentka,“ snadno přebije věta: „Napsala to za mě AI.“
Používání AI k vytváření obsahu může vyvolat otázky o autenticitě a pravdivosti sdělení. Označení je cesta, jak obsahy odlišit.
Ochrana před dezinformacemi: AI může (a věřím, že bývá) být využita k vytváření přesvědčivých, ale zavádějících nebo nepravdivých informací. Lidé, kteří tohle dělají asi nic nebudou označovat, ale možná občas bude jejich reklama odhalena a zastavena. Použil bych AI. 🙂
Volební kampaně 2.0: Když AI začne slibovat, že bude líp.
Zachování lidského aspektu komunikace: Volební kampaně jsou nejen o politických programech, ale také o emocích, rozhovorech a mezilidském kontaktu (jakkoliv nadneseně to zní). Označením obsahu vytvořeného AI pomůže voličům rozlišit, kdy je obsah vytvořen strojem a kdy je výsledkem lidského úsudku a emoce. Programy nikdo nečte, ale příspěvky na sítích už ano.
Chceme, aby volební kampaně byly nejen transparentní, ale i důvěryhodné. Označení obsahu vytvořeného AI je krokem k dosažení tohoto cíle.
Rizika
AI v marketingu: ‚Představujeme revoluci!‘ Google: ‚Ale s pravidly.‘
Kdo bude rozhodovat (při dnešním stavu technologií), co je validně označená AI reklama, resp. bude říkat: Tohle je vytvořeno AI, chybí zde označení, proto tuhle reklamu zastavujeme? Bude to souboj umělých inteligencí?
Ačkoli označení obsahu vytvořeného AI může být výrazem transparentnosti, jak ho budou vnímat čtenáři? Je obsah, se kterým pomohla AI, méně kvalitní než obsah vytvořený člověkem? Bude takový obsah apriori odmítán?
AI operátoři zasáhnou do kampaní. Nepochybně. Využití AI bude konkurenční výhodou, například díky schopnosti rychle generovat obsah nebo analyzovat data. Označení obsahu znamená prozrazení toho, že AI používáte, což může konkurence v kampani použít.
Ačkoli označení zavádí „jen“ Google, nepochybuji, že Meta se brzo přidá a i to může inspirovat zákonodárce k vytvoření přísnějších zákonů a regulací týkajících se používání AI ve volebních kampaních. To by mohlo omezit flexibilitu a inovativní přístupy v politickém marketingu.
Někteří aktéři mohou zneužít označení „vytvořeno AI“ jako způsob, jak ospravedlnit nepravdivý nebo zavádějící obsah. Mohou tvrdit, že chyby nebo nepřesnosti byly výsledkem algoritmu, a ne záměrného úsilí klamat voliče.
Politický marketing v éře AI: Google nastavuje pravidla hry.
Nepochybně AI vyzkouší svá „kouzla“ i v politických kampaních. Google na sebe vzal roli plavčíka v tomhle bouřlivém bazénu. Sebedokonalejší větu či obrázek (bez ohledu na to, zda kdo ho vytvoří) totiž bez reklamních sítí k cílové skupině nedostanete, proto může tahle regulace fungovat.
Shrňme si to. Na jedné straně může transparentnost spojená s označováním posílit důvěru voličů a nastavit vyšší standardy pro volební kampaně. Na druhé straně může označování komplikovat komunikační strategie a otevřít dveře k potenciálním omezením inovací v oblasti politického marketingu.
Realitou je, že regulace (zatím jen ze strany Googlu) je zde. Uvidíme, zda bude účinná. Jak bude řešit hraniční situace, kdy výstup AI edituje člověk. Přes všechna riziková „ale a pozor“ je snaha označit obsah, který je z virtuálního světa, docela významný pokus, jak zvýšit důvěryhodnost informací, které nejsou jen zadány a generovány.
Technikálie na závěr
Google trvá na tom, že označení musí být jasné a zřetelné a musí být umístěno na místě, kde si ho uživatelé pravděpodobně všimnou.
A mimochodem za přečtení stojí i zpřesnění pravidel. Aby to bylo zcela jasné Google definuje, čeho se označení týká:
- Reklamy se syntetickým obsahem, který vytváří dojem, že osoba říká nebo dělá něco, co neřekla nebo neudělala;
- reklamy se syntetickým obsahem, která mění záběry skutečné události nebo vytváří realistické zobrazení události tak, aby zobrazovala scény, které se ve skutečnosti neodehrály.
Tento text byl vytvořen za pomocí AI a Googlu. 🙂
Jaroslav Poláček
volební manažer
Views: 86