fbpx

Case study: Facebook inzerce pro Neschopnost zabíjí

Case study: Facebook inzerce pro Neschopnost zabíjí

1. 11. 2021 Kampaně Komunikační strategie 0

Jak říct všem, že premiér je Neschopný

Čtrnáct dní do voleb, jedno středeční odpoledne mi zazvonil telefon. Volal mi šéf, že by někdo potřeboval od nás pomoct. Kvůli porušování zásad politické reklamy mají zablokovaný celý business manager. 

Lidi kolem spolku Neschopnost zabíjí štvalo, že už si nikdo nepamatuje, jak moc vláda zvrtala covidovou krizi a nejenom jednou. Nechtěli, aby další volby vyhrál Andrej Babiš. Otevřeli transparentní účet a rozjeli kampaň. Volba padla i na facebookovou inzerci. 

Bez prověrky k Facebookové reklamě nelez

Jenže spustit v téhle době na Facebooku inzerci, jejímž obsahem jsou sociální věci, nebo politika už není vůbec snadné. Facebook se očividně po skandálech s fake news a ovlivňováním voleb snaží zabránit tomu, aby bylo tak lehké “spustit hnojomety” pro kohokoliv a odkudkoliv. Bohužel to zkomplikovalo život úplně všem. 

Osobní profil, který reklamy spravuje, musí být ověřený, business manager musí už delší dobu fungovat, jinak na chvíli zablokuje samotné spouštění reklam a následně pak ještě po určitou dobu limituje částku, která jde utratit. A v neposlední řadě musí být ověřený i reklamní účet, propojený s tou určitou stránkou.

Tedy – pokud si jen tak měsíc do voleb vzpomenete, že chcete dělat kampaň, máte smůlu, protože jste neprošli procesem, který je tak na měsíc, ale možná i déle, protože možností dovolat se podpory moc není.  (Mimochodem – podobně je to u reklam na Googlu). 

Zdroj: Facebook Neschopnost zabíjí

Pusť chlup, nebo ti nepustím post

V celkových číslech se nám za 14 dní podařilo oslovit k jednomu milionu lidí, inzerované video vidělo přes 165 000 lidí. 

Definitivně jsme si ověřili, že Facebook zcela očividně brzdí organické dosahy. I když vypustíte virál, který přesdílí většina vašich přátel, další lidi ho jen velmi těžko uvidí. Je to logické, Facebook není charita, ale soukromý business. Jak dlouho tohle ale půjde škrtit tak, aby síť pořád bavila běžné uživatele a lidi z ní nezačali odcházet, těžko říct. 

Tohle poznání pro nás potvrzuje jedno důležité pravidlo – lze mít sebelepší kreativu, ale bez rozpočtu na reklamu neprorazí. Čest výjimkám, ale už vážně nejsou. 

Kampaň “Neschopnost zabíjí” se nám tedy na Facebooku podařilo zachránit a projekt byl nakonec úspěšný a patřil k těm, o kterým se ve volebním týdnu ve veřejném prostoru mluvilo. A hlavně Andrej Babiš volby nakonec nevyhrál…